Стратегії формування мотивації та траєкторію професійного спрямування учнів
Профорієнтаційна
робота умовно поділяється на чотири етапи. На кожному з етапів реалізуються всі
компоненти професійної орієнтації (інформація, діагностика, консультація,
відбір, виховання, розвиток, адаптація).
Основою
визначення змісту кожного етапу є вікові
особливості учнів і специфіка навчального закладу.
І.
Початковий (пропедевтичний) етап: дошкільний вік, 1-4 класи.
Передбачає
ознайомлення дітей зі світом професій; формування поваги до праці та працівників,
емоційно-забарвленого позитивного відношення до різних видів трудової та
професійної діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості; діагностику
задатків, створення умов для реалізації здібностей дітей; проведення
консультацій з батьками; формування початкових загально-трудових умінь та
навичок, здатності до взаємодії з іншими в процесі діяльності, виховання загальної
культури праці шляхом залучення до посильних видів трудової діяльності.
Результат –
сформоване позитивне ставлення молодших школярів до себе, суспільства і
трудової діяльності.
ІІ. Пізнавально-пошуковий
етап: 5-7 класи.
Передбачає:
формування ціннісних орієнтацій, мотивації самопізнання, установки на власну
активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю;
систематичне ознайомлення з поширеними професіями; формування умінь самооцінки,
самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості;
консультування відносно вибору профілю подальшої освіти та трудової діяльності
(навчальних закладів, факультативів, спецпредметів, гуртків, секцій); створення
умов для розвитку здібностей в різних видах трудової (та наближеної до
професійної) діяльності; формування загальнотрудових умінь.
Результат
– визначення власних можливостей та інтересів до майбутньої професійної
діяльності.
ІІІ. Базовий (визначальний) етап: 8-9 класи.
Передбачає: вивчення
наукових основ вибору професії (класифікаційних ознак професій, їх вимог до
людини, основних професійно-важливих якостей, правил вибору професії);
оволодіння методиками самопізнання, самооцінки, розвитку індивідуальних
професійно-важливих якостей; формування уміння співставляти вимоги професій з
власними можливостями та кон’юнктурою ринку праці; створення умов для
професійної проби в різних видах професійної (чи наближеної до професійної)
діяльності; консультування відносно вибору професії та закладу професійної
освіти.
Результат – вибір напряму (профілю)
продовження освіти в старших класах або закладі професійної освіти для
продовження навчання та одержання робітничої професії.
IV. Етап профільного
або професійного навчання: 10-11класи.
Передбачає:
оволодіння професійними знаннями, уміннями, навичками; адаптацію до навчального
закладу і нового соціального статусу; формування професійної мобільності,
готовності до продовження професійної освіти і самовдосконалення, професійних
інтересів; розвиток професійно важливих якостей; уточнення подальших
професійних планів і професійної перспективи. Результат – сформованість у випускників навчальних закладів
стійкої мотивації до трудової діяльності; свідомий
вибір майбутньої професії кожним учнем.
Немає коментарів:
Дописати коментар