Психологія - Методист

Стратегії формування мотивації та траєкторію професійного спрямування учнів

Профорієнтаційна робота умовно поділяється на чотири етапи. На кожному з етапів реалізуються всі компоненти професійної орієнтації (інформація, діагностика, консультація, відбір, виховання, розвиток, адаптація).
Основою визначення змісту кожного етапу є вікові особливості учнів і специфіка навчального закладу.
           І. Початковий (пропедевтичний) етап: дошкільний вік, 1-4 класи.
Передбачає ознайомлення дітей зі світом професій; формування поваги до праці та працівників, емоційно-забарвленого позитивного відношення до різних видів трудової та професійної діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості; діагностику задатків, створення умов для реалізації здібностей дітей; проведення консультацій з батьками; формування початкових загально-трудових умінь та навичок, здатності до взаємодії з іншими в процесі діяльності, виховання загальної культури праці шляхом залучення до посильних видів трудової діяльності.
Результат – сформоване позитивне ставлення молодших школярів до себе, суспільства і трудової діяльності.
ІІ. Пізнавально-пошуковий етап: 5-7 класи.
Передбачає: формування ціннісних орієнтацій, мотивації самопізнання, установки на власну активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю; систематичне ознайомлення з поширеними професіями; формування умінь самооцінки, самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості; консультування відносно вибору профілю подальшої освіти та трудової діяльності (навчальних закладів, факультативів, спецпредметів, гуртків, секцій); створення умов для розвитку здібностей в різних видах трудової (та наближеної до професійної) діяльності; формування загальнотрудових умінь.
Результат – визначення власних можливостей та інтересів до майбутньої професійної діяльності.
 ІІІ. Базовий (визначальний) етап: 8-9 класи.
Передбачає: вивчення наукових основ вибору професії (класифікаційних ознак професій, їх вимог до людини, основних професійно-важливих якостей, правил вибору професії); оволодіння методиками самопізнання, самооцінки, розвитку індивідуальних професійно-важливих якостей; формування уміння співставляти вимоги професій з власними можливостями та кон’юнктурою ринку праці; створення умов для професійної проби в різних видах професійної (чи наближеної до професійної) діяльності; консультування відносно вибору професії та закладу професійної освіти.
Результат – вибір напряму (профілю) продовження освіти в старших класах або закладі професійної освіти для продовження навчання та одержання робітничої професії.
IV. Етап профільного або професійного навчання: 10-11класи.
Передбачає: оволодіння професійними знаннями, уміннями, навичками; адаптацію до навчального закладу і нового соціального статусу; формування професійної мобільності, готовності до продовження професійної освіти і самовдосконалення, професійних інтересів; розвиток професійно важливих якостей; уточнення подальших професійних планів і професійної перспективи. Результат – сформованість у випускників навчальних закладів стійкої мотивації до трудової діяльності; свідомий вибір майбутньої професії кожним учнем.         

Немає коментарів:

Дописати коментар